Hoe
04.

Hoe

Hoe bereik je jouw doelgroep? Welke media zet je in? Welke samenwerking?

Stap 4:

  • Geeft het belang aan van samenwerking in het bereiken van je doelen.
  • Beschrijft hoe je promotie kunt inzetten.
  • Gaat dieper in op social media.
  • Geeft inzicht in het verkoopproces.

Inleiding

Als je eenmaal een beeld hebt van het product of de oplossing die je brengt en de klant die je daarmee wilt bereiken, dan is de volgende stap om te bepalen hoe je dat kunt doen. Waar bevindt die doelgroep zich? Waar komen ze, wat lezen ze, op welke sites komen ze? Kruip in de huid van je klant en achterhaal waar en wanneer je hun aandacht kunt krijgen.

Succesvolle ondernemers zijn in staat om een breed, maar gericht scala aan partners en media dusdanig te organiseren, dat ze allemaal bijdragen aan het bereiken van hun droom of doel. Dat kun je ruwweg doen middels samenwerkingen, promotie & exposure en (directe) verkoop. Onderstaande visual geeft dat weer en wordt hierna toegelicht.

Samenwerken

Door samenwerking kun je binnenkomen in nieuwe markten. De Japanse kunstenaar Shukou Tsuchiya maakte aanvankelijk traditionele Japanse tekeningen. Maar doordat hij is gaan samenwerken met topnotch styliste Shinichi Mita is zijn werk de modewereld binnengekomen. Hoe dat gegaan is, kun je verder lezen in dit interview.

Samenwerking kan leiden tot nieuwe producten, zoals Franchise Animated.

Franchise Animated is an animated typeface by 1 type designer and 110 animators. For this specific animated typeface we have round up 110 talented animators from all over the world. We asked every animator to pick a glyph and animate it using no more than 4 colors, 25 frames and a 500 x 600 px canvas in Adobe After Effects. The animators had complete freedom to work their magic within those 25 frames. The result is a wide variety of styles and techniques. The color palette and letterforms tie it all together.

Door samenwerking kun je je krachten bundelen. Luis Mendo over samenwerking en de totstandkoming van The Goodfellas Network:

Ik was alleen, maar alles wat ik deed was met andere mensen. Alleen de tekeningen, die maak ik echt alleen. Dus ik dacht: “Die filosofie die ik heb, die hebben de mensen met wie ik vaak samenwerk ook, dat is een soort stempel, dus laten we een label creëren waarmee we gezamenlijk naar buiten treden.” Dat is The Goodfellas Network geworden. Wij staan voor de klant en we doen het niet voor geld, maar om iets goeds neer te zetten.

Samenwerking kan je ook helpen om internationaal te gaan werken. Terry Guy (van Monorex, dat ontstaan is als street art collectief en inmiddels is uitgegroeid tot internationaal design bureau) vertelt in onderstaand interview met Computerarts, dat zijn onderneming Monorex volledig bestaat uit samenwerking:

“Is it possible to have fun, do what you love, work as a collective and develop an international creative agency? Monorex’s founder Terry Guy tells Garrick Webster how he and his team made it happen.

“The whole business plan is collaboration,” says Monorex founder Terry Guy. And there probably isn’t a better way to sum up the company, which has just celebrated five years in operation, and declared purple to be its brand colour for year six.

With a successful break-out studio running for nearly two years in Malmo, Sweden, Monorex also has a foothold in Scandinavia, as well as an office in Australia. What started off as a street artists’ collective customising baseball caps and doing the odd canvas in Camden, is beginning to look increasingly like a global design agency. The client list, which includes Reebok, Umbro, Casio and many more, is growing all the time. What Terry Guy has managed to do is pull together a network of artists and designers and, via Monorex, connect them with these major brands. The brands want to tap into youth markets that appreciate graffiti art and everything associated with it. A lot of work is also undertaken for PR and marketing companies wanting a reliable design group whose style is fresh and authentic for the fickle, fast-moving youth scene. Monorex offers that solution.”

Je kunt hier het volledige interview lezen.

Samenwerkingen kunnen dus op verschillende manieren bijdragen aan het bereiken van je doel. Het bindende element is vaak de overeenkomstige drive. Je hebt nl. dezelfde drive nodig om eerst tot samenwerking te komen en deze vervolgens succesvol voort te zetten. De meeste samenwerkingen stranden omdat ze niet gebaseerd zijn op dezelfde drive.

In welke vorm je ook samenwerkt, promotie en sales zijn essentieel om uiteindelijk je klant te vinden.

Still uit Franchise Animated

Promotie

Je eigen site

Bij het opzetten van je site komen veel stappen bij elkaar. Jouw drive is ook hier weer essentieel als bindmiddel om jouw verhaal te vertellen. Kijk vervolgens heel goed naar je belangrijkste doelgroep (stap 3), wat je met die doelgroep op je site wilt en wat je wilt dat de bezoeker tijdens of na zijn bezoek aan je site doet.

Bepaal ook wat de functie van je site is ten opzichte van de andere media die je inzet. Verwijs je bijvoorbeeld door naar Facebook om de totstandkoming van je werk te laten zien? Wil je de verkoop op een ander platform doen?

Op deze site vind je een aantal interessante voorbeelden van portfolio sites: awwward

En hier een selectie van goede sites: site inspire

Cargocollective maakt zelf een selectie van portfolio sites: Cargo Collective

En viewbook is een handige tool die vooral door fotografen wordt gebruikt: viewbook

Blogs

Blogs zijn essentieel voor het vestigen van je naam en het promoten van je werk en projecten. Er zijn ontzettend veel blogs over kunst, design, lifestyle. Een aantal worden gezien als leading en je zal vaak zien dat blogs van een aantal belangrijke blogs posts rebloggen.

Je kunt beginnen door een lijst te maken van blogs die passen bij jouw fascinatie. Binnen een blog kunnen verschillende bloggers actief zijn. Kijk wie van hen het meest blogt over jouw onderwerp. Kijk vervolgens hoe posts geplaatst worden. Zorg dat ze je post eventueel een-op-een over kunnen nemen. Wordt je post opgenomen, volg dan op welke blogs deze terugkomt (bijv. via Google Alerts en te zoeken met Google Blogs). Vervolgens kun je je bloglijst aanvullen.

Je kunt ook proberen je bij een blog aan te melden en (gratis) te gaan bloggen voor ze. Dat is goed voor je status en je zal merken dat je vaker uitgenodigd gaat worden voor belangrijke openingen, borrels, tentoonstellingen etc. door allerlei partijen die er belang bij hebben dat je voor ze schrijft.

Volg waar en hoe jouw posts geplaatst worden. Vaak zie je dat als een grote blog het opneemt, kleinere blogs dit overnemen.

E-mail nieuwsbrieven

In e-mail nieuwsbrieven kun je mensen gericht op de hoogte brengen waar je mee bezig bent. Daar zijn verschillende tools voor zoals Mailchimp. Je kunt daarin bijvoorbeeld goed volgen wie jouw mail bekijkt en welke onderwerpen bekeken worden. Dit geeft veel inzicht in hetgeen mensen interessant vinden. Maar je leert dan bijvoorbeeld ook wat een goed moment is om je email te verzenden.

Hier vind je nog een aantal goede tips: 10 gouden regels voor succesvolle e-mailteksten.

Netwerken

Persoonlijk contact in combinatie met een goede aanwezigheid online en in andere media vergroot de kans op het verkijgen van opdrachten. Mensen doen nog altijd graag zaken met mensen die ze kennen. Het zal ongetwijfeld voor gaan komen dat je werk verkoopt of opdrachten binnenhaalt door je online aanwezigheid, maar de kracht zit hem in een combinatie van beide.

Openingen, tentoonstellingen etc. zijn belangrijk om naartoe te gaan. Focus op die netwerkgelegenheden die passen bij je drive en passen in je plan. Veel creatieven zijn nogal geneigd om alleen naar netwerkgelegenheden te gaan waar hun (bevriende) collega’s komen. Maar het gaat er juist om dat je die gelegenheden op zoekt waar je klanten komen.

Awards

In veel vakgebieden worden awards gezien als een belangijk middel om aan elkaar te laten zien wat er gemaakt is en wat er goed is. Zo zijn er in reclame op vele deelterreinen awards te verkrijgen (SpinAwards, ADCN Lampen, Gouden Loeki, Esprix, Effie, San Accent, Magneten en Nickelodeon Grote Reclame Prijs).

Awards (en vooral het winnen ervan) kunnen flink bijdragen aan je naamsbekendheid, credibility en netwerk. Kies wel die awards uit waarvan je weet dat jouw klantengroep er belang aan hecht en er aanwezig is. Probeer je kansen van tevoren goed in te schatten door mensen te benaderen die er ervaring mee hebben. Sommige awards worden vooral bemand door een ‘old boys network’. Daar heeft het vaak geen zin om zonder enige reputatie in te sturen. Kijk dus ook naar de winnaars van het voorgaande jaar en of je daar tussen zou passen.

anouk griffioen awards_thumb

Beurzen / events

Dit kunnen goede gelegenheden zijn om te netwerken (xxx link naar netwerken). Kies ook hier alleen voor de belangrijkste die er te vinden zijn binnen jouw vakgebied en waar je potentiele klanten verwacht tegen te komen. Het is ook zeer gebruikelijk om met je klanten tijdens een beurs of event af te spreken voor lunch of borrel. Op die manier vergroot je de effectiviteit van je bezoek – zeker als jouw klant ook nog relaties meeneemt.

Tentoonstellingen / shows

Deelname aan tentoonstellingen en shows is nodig om je eigen werk naar buiten te brengen op een manier zoals jij vindt dat het gepresenteerd moet worden. Houd daar ook vooral aan vast. Groepstentoonstellingen kunnen interessant zijn om je werk onder een breder publiek onder de aandacht te brengen en samen te werken met andere partijen.

Veel creatieven hebben nogal de neiging zich helemaal te richten op de inrichting en presentatie en onvoldoende op het uitnodigen van relaties.

Portfolio sites

Sommige portfolio sites hebben een deel van de functie overgenomen wat vroeger bij de agentschappen lag. Namelijk, een overzicht geven van wat er aan creatief werk te zien is. Let er daarbij echter op, dat je kritisch bent op de sites waar je werk terecht komt. Sommige zijn te onprofessioneel doordat er niet gecureerd wordt. Kijk ook waar jouw helden (of mensen die je waardeert) zich bevinden. Maar feit is dat portolio sites door veel art directors, art buyers, verzamelaars etc. wordt gebruikt om zich te orienteren op de markt en te zoeken naar werk of stijlen. Je kunt er veel uit halen door er aanwezig te zijn.

Als je bij een portfolio site als Behance tussen de dagelijkse selectie terechtkomt, dan heb je grote kans dat je bezoekersaantallen op je site enorm stijgen. Je komt dan nl wereldwijd onder de aandacht.

Social media

Social Media inzetten om klanten te bereiken
_ door Ayman van Bregt

Inleiding
Social media is niet meer weg te denken uit het medialandschap en is ook steeds meer een startpunt bij het zaken doen tussen bedrijven. In Nederland zijn bijvoorbeeld 7,5 miljoen mensen actief op Facebook en 3,3 miljoen mensen op Twitter. Voor bedrijven in een B2C markt biedt dit kansen en (in veel gevallen ook) noodzaak om aanwezig te zijn. Op LinkedIn zijn in Nederland meer dan 3 miljoen mensen aanwezig (bron statistieken: Nederlandse Social Media Academie). Met deze kritieke massa biedt social media kansen om zakelijk actief te zijn en social media in te zetten om klanten te bereiken en te gebruiken als commercieel instrument.

Kern
Social media is niet alleen een instrument om te gebruiken om jouw eigen informatie te zenden maar juist ook een instrument wat bij uitstek geschikt is om geïnformeerd te zijn over wat anderen delen. Wat social media in mijn optiek is komt tot uiting in de volgende definitie: “Media waarmee je in staat wordt gesteld om je sociaal te kunnen gedragen, sociaal gedrag te stimuleren en te faciliteren tussen mensen, zodat je aandacht kunt geven aan voor jou relevante personen”.

Doelstellingen bepalen
Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met social media is het belangrijk om te bepalen met welke verwachtingen je dit gaat doen. Social media kunnen veel kansen bieden maar vragen ook enkele vaardigheden. Het is belangrijk om te kunnen luisteren en ook om te kunnen gaan met kritiek. Je gaat met social media aan de slag met open communicatiemiddelen waar allerlei mensen meningen hebben die voor anderen als waarheden geïnterpreteerd kunnen worden. Probeer dus aan de hand van doelstellingen te bepalen of het zinvol is om via social media deze doelstellingen te behalen waarmee ook direct de verwachtingen van het medium voor jezelf inzichtelijk zijn gemaakt. Hieronder een korte weergave van de mogelijkheden van de drie grootste social media platformen:

Social_Table

Een handig hulpmiddel om te bepalen welke marketingdoelstellingen met sociale media nagestreefd kunnen worden is dit social media doelstellingen-overzicht.

Waarde bepalen
Mensen zijn gevoelig voor aandacht en social media wordt pas sociaal als je jouw aandacht dan ook bewust en oprecht geeft. Inventariseer waar voor jou relevante mensen actief zijn, met andere woorden, op welke social media platformen zitten de mensen met wie jij graag contact wilt. Bepaal vervolgens (aan de hand van de mogelijkheden) van het platform op welke manier je aandacht kunt geven en zelf ook van waarde kunt zijn. Hou er ook rekening mee dat je platformkeuze past bij de snelheid die je zelf prettig vind, zo is Twitter bijvoorbeeld een heel snel medium en LinkedIn veel ‘langzamer’.

Waarde creëren
Door aandacht te hebben voor wat anderen doen is het eenvoudiger om ook zelf aandacht te krijgen. Hoeveel tijd je hier aan wilt besteden is aan jezelf, social media draait minder om een investering in geld maar veel meer in tijd. Als je de tijd dus juist besteed krijg je er ook meer voor terug. Als je weinig tijd hebt kun je echter ook prima ‘passief’ deelnemen. Bepaal aan de hand van de onderstaande fases wat je activiteiten zullen worden.

Wees in ieder geval duidelijk in wat je wel en niet wilt doen op een social media platform zodat het voor mensen helder is wat ze van je mogen verwachten.

Mogelijkheden van social media goed benutten
Investeer voordat je echt serieus tijd investeert in social media ook goed de platformen die je wilt gebruiken. Probeer je keuze ook aan je doelstelling te relateren maar zorg ook dat je de mogelijkheden van het platform goed benut. Een LinkedIn profiel kan al veel opleveren maar misschien is het ook waardevol om bijvoorbeeld in een aantal LinkedIn groepen actiever deel te nemen aan lopende gesprekken om jouw deskundigheid meer zichtbaar te maken. Plan hier ook in het begin tijd voor in, in je schema zodat je de discipline krijgt om het een tijdje te doen om zo ook daadwerkelijk resultaten te kunnen behalen.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik Twitter gebruiken om beeld te communiceren?

Het is zeker waar dat het eenvoudiger is om beelden te laten zien op Facebook en LinkedIn in tegenstelling tot op Twitter. Door een link naar het beeld te delen in een tweet voorzien van aantrekkelijke korte en krachtige tekst kan het al snel de aandacht trekken. Door er nog relevante hashtags aan toe te voegen kun je ook actieve Twitter-gebruikers bereiken die je nog niet volgen wat weer sneller op Twitter gaat dan via Facebook of LinkedIn. Doe je voordeel met deze Handleiding Twitter Zakelijk gebruiken.

Wat kan ik uit een zakelijke en saaie omgeving als LinkedIn halen?

LinkedIn is als ondersteuning van het zakendoen steeds belangrijker. Een goed LinkedIn-profiel zorgt al voor een betere vindbaarheid via Google. Daarnaast is het ook tegenwoordig mogelijk om een LinkedIn-profiel te hebben waarbij ook veel met visuals gecommuniceerd kan worden. In dit artikel lees je hoe je dat kunt doen.

Het is ook eenvoudig om met gelijkstemden te netwerken dankzij LinkedIn-groepen. Daarnaast is het handig om je netwerk regelmatig te informeren waar je mee bezig bent door een update te plaatsen. Doe je voordeel met het artikel Het ecosysteem van LinkedIn als basis voor het LinkedIn profiel.

Social media tips

  1. Geef bewust aandacht aan de mensen met wie je verbonden bent via social media. Ieder mens is gevoelig voor aandacht en als je in staat bent om dit gemeend te geven en daarbij waarde toe te voegen dan ben je al een stap dichter bij je doelstelling;
  2. Manage de verwachtingen die mogelijk kunnen ontstaan op basis van je deelname aan een social media platform. De Amerikaanse digitale media analyst, Jeremiah Owyang verwijst vanuit zijn Twitter-profiel (bio) naar zijn blog hoe hij Twitter gebruikt waarmee hij probeert de verwachtingen vooraf te managen;
  3. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen van Facebook, LinkedIn en Twitter en handige tools om meer uit deze netwerken te halen bijvoorbeeld met behulp van de dagelijkse tips & tricks van de Nederlandse Social Media Academie.

Social media samenvattend

  • Bepaal je doelstellingen waarvoor je social media wilt inzetten;
  • Bepaal waar je doelgroep actief is en kies alleen deze social media kanalen;
  • Bepaal welke waarde je kunt toevoegen op het platform;
  • Geef aandacht om aandacht te krijgen;
  • Zorg dat je goed de mogelijkheden van het social media platform benut;
  • Manage de verwachtingen van andere gebruikers op het platform.

En als je nog meer wilt weten over social media, dan zijn onderstaande artikelen van deze auteur ook nog aan te raden:

Acquisitie via social media

10 tips voor zakelijk social mediasucces

Zakelijk aan de slag met Twitter

Sales

Wat bedrijven verkopen en consumenten kopen is niet hetzelfde. Nike verkoopt sneakers en sportswear. Wat consumenten kopen is de hoop op betere prestaties. Porsche verkoopt ‘performance vehicles’. Consumenten kopen het ultieme statussymbool.

Hetzelfde geldt voor de klanten die jij benadert. Een klant koopt geen ‘grafisch ontwerp’. Maar een manier om zijn merk neer te zetten. En een klant koopt geen tekening. Maar bijvoorbeeld een visuele ondersteuning van een boodschap zodat het product verkocht wordt.

Fotograaf Rahzi Rezvani heeft een eigen manier gevonden om mensen te benaderen:

“Zijn zelfvertrouwen helpt Rahi ook bij het benaderen van nieuwe klanten: ‘Ik heb een beetje vreemde manier om mensen te benaderen. Ik bel ze en zeg: luister ik wil je graag 3-4 minuten spreken, ik laat je mijn portfolio zien en als je na 5 foto’s denkt dit is niets, dan pak ik mijn portfolio weer op en ga weg. Maar als je het wel wat vindt dan ga ik zitten en praten we verder. Als mensen mijn werk niets vinden dan is het zonde van de tijd, voor mij en voor hen. Geen probleem. Zo doe ik het en het werkt.”

Je kunt hier het volledige interview lezen.

Verkopen heeft voor veel mensen een negatieve lading. Men ziet al snel de clichébeelden van de verkoper met de voet tussen de deur voor zich.

Wij stellen hier dat ‘goed’ verkopen juist gaat over iemand blij maken. Maar hoe verkoop je nou zo dat je iemand blij maakt? Om iemand blij te maken moet je eerst ECHT weten wat iemand bezig houdt: waar kun je iemand middenin de nacht voor wakker maken? Of waar ligt iemand ‘s nachts van wakker? Om dit van iemand te weten komen is het van belang de juiste stappen te volgen. Deze wordt toegelicht aan de hand van het volgende verkoopmodel:

 

Dit verkoopmodel bestaat uit verschillende fasen. De fasen doorloop je in eerste instantie lineair, maar net als met de Creative Business Map is het een iteratief proces waarbij je soms moet teruggrijpen naar eerdere fasen om weer verder te komen. De fasen worden hierna toegelicht.

 

Fase 1: vertrouwen

Je begint met het opbouwen van vertrouwen. Dit doe je door (persoonlijke) informatie uit te wisselen. Bijvoorbeeld over gezamenlijke kennissen, studiestad, woonplaats, kunstenaars die je bewondert, fascinaties en passies voor films, boeken, etc.. Het is een ijsbreker en het hier opgebouwde vertrouwen vormt de voorwaarde voor het willen delen van belangrijke informatie.

 

Fase 2: informatie uitwisselen

Goed luisteren staat in deze fase centraal. Zorg dat de klant veel ruimte krijgt om zijn verhaal te doen; die moet ca. 80% van de tijd aan het woord zijn.  Het is van belang hier niet de bekende fout te maken om alleen maar te zenden, te vertellen en te presenteren. Het gaat hier immers om het verhaal van de klant. Luisteren doe je niet alleen met je oren. Laat met je hele lichaam zien dat je geïnteresseerd bent in het verhaal. Dat doe je door stiltes te laten vallen, te hummen, aantekeningen te maken, te knikken, etc. Op deze wijze kan je een connectie maken. Het is in deze fase van belang om tot de kern te komen: blijf doorvragen, wat is iemands persoonlijke behoefte? Waar ligt iemand van wakker, of waar kan je iemand midden in de nacht voor wakker maken? Voordat je iemands probleem kan oplossen, moet je precies weten wat het is.

Goed kunnen luisteren is essentieel. Een handige tool hiervoor is de LSD techniek. LSD staat voor Luisteren, Samenvatten Doorvragen. Hier vind je daar meer informatie over.

 

Fase 3: Oplossing

Waarschijnlijk heb je in de informatiefase al enkele keren de behoefte gehad om met een oplossing te komen. Stel dit uit met doorvragen, eventueel met de door jou reeds bedachte oplossing in het achterhoofd, hiermee kan je je hypothese testen en werk je langzaam naar de oplossing toe.

Pas als je het gevoel hebt dat je tot de echte vraag, behoefte bent doorgedrongen komt de creatieve fase. Je vat op dat moment de door jou ‘gediagnosticeerde’ problematiek samen en kijkt of je het juist hebt. Zit je fout dan moet je terug naar de informatiefase. Juist het goed kunnen teruggeven van het probleem en de behoefte aan de klant schept een grote gunfactor in het verkoopproces: “Eindelijk iemand die mijn probleem snapt!”.

Nu komt jouw creatieve achtergrond zeer goed van pas. Hoe help je iemand met zijn behoefte met wat jij te bieden hebt? Ofwel, hoe past jouw dienst of product op de behoefte? Het kan zijn dat de oplossing een variant is op jouw gebruikelijke product of dienst. Het kan ook zijn dat je er in deze fase achter komt dat het vooral je drive, je verhaal is dat aansluit en dat je jouw product of dienst in de uitvoering iets moet aanpassen.

Dit kan een concrete aanpassing zijn van jouw product, maar ook een verhaal dat de aansluiting maakt. In het eerste geval pas je je feitelijke dienstverlening aan, aan de vraag van de klant. Bijvoorbeeld door aan te geven dat je precies dat thema kan uitwerken waar hij naar op zoek is. Je geeft kleine ideeën weg om dit aan te tonen. Als je een bestaand product verkoopt benadruk je de eigenschappen van dit product die passen bij de klant. Bijvoorbeeld: “Mijn werk gaat ook over ontwikkeling en vooruitgang.”

Als de klant jouw product ziet als DE oplossing voor zijn behoefte, zal de klant het willen kopen. Nu komt voor velen het moeilijkste, maar belangrijkste aspect van verkopen. Het maken van de deal, ofwel het financiële stuk.

 

Fase 4: deal making

In deze fase ondervinden veel verkopers bij zichzelf weerstand; het is immers best lastig om echt te vragen om de koop. Veel verkopers gaan hier zelf nuances aanbrengen en uitvluchten zoeken. Ze stellen voor dat de klant er even over nadenkt. De klant, die zojuist nog zeer enthousiast was over je idee, begint dan ook te twijfelen. “Zet het anders nog maar een keer op papier”. Je mist dan momentum. Wees in deze fase dapper, duidelijk en zet door. Probeer de deal rond te krijgen zonder drammerig te worden. Heb je het gevoel dat de klant nog steeds twijfelt, probeer dan te achterhalen waar de twijfel in zit. Waarschijnlijk heb je een onderdeel uit eerdere fasen gemist (dus is er bijvoorbeeld nog onvoldoende vertrouwen of heb je onvoldoende goed beeld van de behoefte).

Maar eigenlijk is het onnodig om angst te hebben of te twijfelen over het maken van de deal. De klant heeft immers een vraag, een behoefte en jij hebt de perfecte oplossing. Jij blij, de klant blij. Had je de deal niet gemaakt, was de klant niet blij geweest, want dan had hij nog steeds met zijn probleem gezeten. Het maken van de deal is dus feitelijk het stuk waar je de klant echt helpt.

Wil je meer weten over de kunst van het overtuigen, bekijk dan deze video:

Sales samengevat

Verkopen is positief; je maakt iemand blij.

Verkopen is een creatief en interactief proces; je moet continu schakelen tussen verschillende fasen en ter plekke met een goede oplossing komen.

Luisteren is belangrijker dan zenden.

Blijf doorvragen en kom niet te snel met de oplossing.

Zorg dat je drive en je aanbod matcht met de vraag van de klant.

Als je een afspraak hebt bij een potentiele klant, gebruik dan nog even deze checklist:

  1. wie ben ik
  2. wat wil ik bereiken
  3. verdiep je in persoon/publiek (doe research op linkedin, Facebook, etc.)
  4. wat is doel van het gesprek, wat wil ik bereiken
  5. welk verhaal moet ik dan vertellen en
  6. waar zit raakvlak met persoon/publiek en hoe kan ik daarop inspelen
  7. zorg voor feedback

After-sales

Het belang van after-sales wordt erg onderschat. Het is belangrijk als je eenmaal ergens hebt kennisgemaakt, om diegene op de hoogte te blijven houden. Je bouwt dan een relatie op. Je moet mensen laten weten dat je nog bestaat. Veel potentiele klanten zullen pas na een tijd een opdracht voor je hebben. Het is belangrijk dat ze op dat moment aan je denken. Zorg dat je “top of mind” blijft! Art director Rob van Bracht vertelt hierover het volgende:

“Een paar dagen geleden deed ik portfolio reviews. Je gaat dan naar huis met een stapeltje visitekaartjes, een ansichtkaart en een paar boekjes. Gegarandeerd dat er van die tien boekjes, 4 of 5 connecten op Facebook of LinkedIn en één van de tien stuurt over een half jaar nog een update, daarna is het weer weg, is het weer compleet stil, je hoort nooit meer wat van ze.”

Vorige hoofdstuk

03.

Wie

Share

Volgende hoofdstuk

05.

Verdienmodel

Comments, vragen

Leave a Reply