Drive
01.

Drive

Waarom doe je wat je doet?

Wat is je drive, fascinatie, passie?

Stap 1:

  • Is de basis van je positionering
  • Geeft richting aan je carriere, je werk en je klanten
  • Vormt de basis voor het vinden van gelijkgestemden
  • Dwingt tot nadenken over waar je mee bezig bent
  • Geeft richting en balans – zakelijk en prive
  • Helpt bij het nemen van beslissingen

Je begint met het vaststellen van je droom of je lange termijndoel voor zowel je privé-situatie als voor je professionele carrière. Het privé en zakelijke leven lopen, zeker in creatieve beroepen, vaak in elkaar over. Het vinden van de juiste balans is dan ook essentieel om je droom te verwezenlijken. Het helpt om dan je droom/doel neer te zetten en jaarlijks te kijken of je op de goede weg zit. Heb je dit eenmaal beschreven, dan kun je dit nl. ook delen met mensen om je heen – zowel zakelijk als prive. Hoe meer mensen weten waar jij naartoe wilt, hoe meer kans dat ze daar ook een bijdrage aan kunnen leveren.

Hoe achterhaal je jouw droom?

De droom is een ultiem beeld dat soms nog vaag beeld is en onhaalbaar lijkt. Door het op te knippen in kleinere doelen en een fasering in tijd aan te brengen maak je het overzichtelijk en haalbaar. Het verwoorden van je droom doe je in stap 1; het faseren in stap 6.

Bedenk waar je over 1, 5 en 10 jaar wilt staan. Hoe ziet je leven er dan idealiter uit? Wat doe je iedere dag? Wat wil je bereikt hebben?

Bijvoorbeeld: over 5 jaar wil ik in Nederland een bekende kunstenaar zijn die internationaal aan het doorbreken is. Ik wil 4 topstukken per jaar maken waar ik van kan leven. Of over 10 jaar wil ik wereldberoemd zijn en binnen mijn stroming spraakmakend zijn en wel dusdanig dat mijn werk is opgenomen in de collectie van het Moma. En om opgenomen te worden in het Moma, moet ik het komende jaar een topgalerie vinden (stap 3) en publicaties in gerenommeerde magazines krijgen (stap 4).

Drive, passie, fascinatie

Passie en fascinatie zijn voor veel creatief ondernemers de drijfveren (drive) van de onderneming. Het is ook essentieel om deze goed te kunnen verwoorden en uit te stralen. Het kunnen verwoorden ervan zorgt ervoor dat je mensen om je heen verzamelt die vanwege jouw passie met je willen samenwerken. Passie is in creatieve beroepen vaak een reden om ingehuurd te worden. Bijvoorbeeld om een organisatie te inspireren. Of doordat mensen een verhaal kunnen vertellen bij een product dat ze van je gekocht hebben.

Het kunnen uitdragen van je passie is ook nodig om plezier te houden in je werk. Hoe dichter je bij je passie blijft, hoe meer je kunt excelleren en hoe beter je je voelt. Daarnaast nodigt het uit om een dialoog aan te gaan met gelijkgestemden.

Luis Mendo (illustrator) over passie: ‘Ik heb een passie voor wat ik doe. Ik vind het echt leuk en belangrijk. Ik denk ook dat ik op mijn manier een bijdrage lever aan de samenleving. En dat straalt af op mijn werk. Klanten zien dat en denken: “Die jongen geeft om wat hij doet.” En dat valt kennelijk in goede aarde bij ze.

Hoe kun je je passie en fascinatie vinden?

  • Je kunt je fascinatie vinden bijvoorbeeld door terug te gaan naar je kindertijd. Waar was je toen al mee bezig? Wat is sindsdien een rode draad of terugkerend thema in mijn leven?
  • Je kunt ook kijken wat je verzamelt of welke hobby’s je hebt.
  • Je kunt het ook vinden door terug te gaan naar een tijd in je leven dat alles goed ging. Welke omstandigheden waren er toen; wie had je om je heen? Wat was je aan het doen?
  • Er is ook nog een methode die daar verwantschap mee heeft en dat is de Golden Circle van Simon Sinek die de ‘waarom-vraag’ als startpunt neemt.

Steve Jobs: How to live before you die

“I’m convinced that the only thing that kept me going, was that I loved what I did. You’ve got to find what you love and that is as true for your work as it is for your lovers. Your work is gonna fill a large part of your life and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work. And the only way to do great work is to love what you do. If you haven’t found it yet, keep looking. And don’t settle. As with all matters of the heart, you’ll know when you find it.”

Golden Circle

Een andere goede en veel gebruikte methode om je drive te achterhalen is de De Golden Circle ® van Simon Sinek. Deze ziet er als volgt uit:

Door te achterhalen en te beschrijven waarom je iets doet of maakt, kun je gelijkgestemden (believers) vinden die dezelfde drijfveren hebben. Mensen met dezelfde drijfveren zullen eerder iets van je afnemen en zullen je eerder ergens mee helpen. In deze presentatie wordt de Golden Circle helder en krachtig uitgelegd:

De ‘why’ en de ‘what’ (stap 2) liggen voor veel creatieven dicht bij elkaar. Het werk komt vaak autonoom en vanuit je eigen fascinatie tot stand. Vervolgens bepaal je wie er past bij je fascinatie en het werk dat je maakt.  Dit is wezenlijk anders dan de gangbare marketingvisie waarbij je geacht wordt je aanbod af te stemmen op de behoeften en wensen in de markt. Daarom doe je dit in stap 3. Je kunt na stap 3 wel tot de conclusie komen dat je je aanbod zal moeten finetunen.

Als je werk dicht tegen je fascinatie aan ligt, dan zal je in de markt eerder gezien worden als authentiek. Veel opkomende merken zoals die bijvoorbeeld beschreven worden in het boek Indie Brands voldoen aan deze eigenschappen. Vanuit een bepaalde passie wordt een product gemaakt. Vervolgens vindt dit schijnbaar vanzelf de weg naar de markt. Deze denkwijze past beter in onze huidige tijd en het biedt kansen voor ondernemers die vanuit passie creëren.

Share

Volgende hoofdstuk

02.

Wat

Comments, vragen

Leave a Reply