Over deze cursus

Met deze cursus leer je aan de hand van inspirerende voorbeelden hoe jij je eigen online omgeving kunt creëren. Zo volg je Han Hoogerbrugge, Femke Hiemstra, Gallery Pepper, WeLikeArt en Voordekunst en zie je hoe zij internet succesvol inzetten voor hun praktijk.

De cursus kun je volledig online volgen. We raden je aan, om vanaf de start met een eigen site, social media kanaal en bijv. webshop aan de slag te gaan Zo pas je meteen toe wat je hebt gezien en geleerd. Als de basis van je propositie nog niet goed is om jezelf online goed te presenteren, gebruik dan de Creative Business Map. Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt (info@beardsandsuits.nl).

Waarom deze cursus

Als je internet effectief inzet, kun je vanaf je zolderkamer een wereldwijd publiek bereiken. Tijdens onze zoektocht naar goede (online) cursussen kwamen we erachter dat deze zich niet of nauwelijks richten op kunstenaars en ontwerpers. Het cursusaanbod dat wij vonden houdt te weinig rekening met de specifieke eigenschappen van creatieve ondernemingen. Wij hebben een unieke cursus ontwikkeld waarin jij je focust op online kansen.

Uniek

Het onderwijs is volop in ontwikkeling. Veel instituten experimenteren met online omgevingen en online cursussen. Je ziet daarin veelal een ‘talking head’ of geanimeerde infographics. Wij hebben gekozen voor een heel andere benadering: je leert door te kijken naar anderen, hun ideeen te interpreteren en vervolgens concreet toe te passen op je eigen situatie. Wij denken met onze documentaire-achtige stijl een unieke leer-ervaring te kunnen bieden. 

Groeimodel

We realiseren ons ook dat we nog niet alle online mogelijkheden benutten. We hebben er voor gekozen om eerst de basis online te zetten, daar van te leren en het vervolgens door te ontwikkelen. Daarom is de feedback van deelnemers en geinteresseerden essentieel en vragen we je na afloop een enquete in te vullen.

Daarnaast geloven wij sterk in de kracht van de combinatie tussen online en offline. Het is dan ook mogelijk om de cursus met begeleiding te volgen. Meer informatie vind je hier.

Wat leer je?

Tijdens deze cursus dagen we je uit om na te denken over je eigen online positie. Hoe kun je de verschillende eigenschappen van dit medium zo toepassen dat jij er creatief en zakelijk beter van wordt. Het kan zijn dat je vooral wil werken aan je ‘online presence’, oftewel dat je werk voor zoveel mogelijk mensen zichtbaar is. Of dat je geld wilt verdienen met de verkoop van je eigen producten. Ook aan crowdfunding besteden wij uitgebreid aandacht. Aan het eind van de cursus kijken we hoe we de resultaten meetbaar kunnen maken, zodat je steeds kunt bijhouden of je op het goede spoor zit. 

Voor cursisten die het lastig vinden om het programma uitsluitend online te volgen of die meer diepgang wensen, bieden we de mogelijkheid om de cursus onder begeleiding en in groepsverband te volgen. Hier vind je daarover meer informatie. 

Wie en hoe

De Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam vindt het belangrijk dat studenten leren hoe zij werk online onder de aandacht kunnen brengen en kunnen verkopen. Creatief ondernemer en docent Mark Bode is daar vervolgens mee aan de slag gegaan en heeft samen met kunstenaar en docent Luuk Bode de basisopzet en het concept van deze cursus bedacht. Vervolgens hebben zij Carly Rutten gevraagd om het projectmanagement op te pakken. Guido Lieftink (ervaren online marketeer) heeft de belangrijkste facetten van online ondernemen uitgewerkt. Vervolgens is Rick Arnold ingeschakeld om de films, muziek en edits te verzorgen. Tussentijds heeft Levien Nordeman (specialist in new media onderwijs) kritisch meegekeken en feedback gegeven.

Cases van: Han Hoogerbrugge (illustrator/animator/kunstenaar), Femke Hiemstra (illustrator/kunstenaar), WeLikeArt (kunstblog over kunst onder € 1500), Gallery Pepper (zeefdrukken, litho’s etc.) en Voordekunst (crowdfunding).

Super bedankt allemaal, zonder jullie hadden we geen inspirerende lessen gehad!