Interview met Viewbook

Interview met Viewbook

Interview met Rien Swagerman, founder en CEO Viewbook

Viewbook is een bedrijf dat een tool heeft ontwikkeld waarmee je eenvoudig je portfolio kunt managen en presenteren, zowel online als op tablet. Viewbook is al jaren een succesvol, groeiend en toch relatief onbekend bedrijf. Het wordt gerund door de vier broers Swagerman: Rien, Paul, Alrik en Rudin en is daarmee een van de weinige creatieve familiebedrijven. In totaal werken ze met zo’n 10 mensen in het centrum van Rotterdam aan Viewbook. Viewbook werkt al 2 jaar aan een nieuwe tool en de verwachting is dat deze in de loop van 2014 gelanceerd zal worden.

Fotografie: Anouk Griffioen

Hoe zijn jullie gestart?

Rien: “In 2005 ben ik begonnen met Resource Studio. Dat was een online bureau en we werkten toen vooral in opdracht. Na de crisis (internet bubble) begon in 2005 web weer enorm op te leven met web 2.0.: Youtube, Myspace etc kwamen toen op. Er onstond een levendig start-up klimaat. Ik wilde zelf iets gaan maken, een eigen product. Dat was altijd al wel een beetje een droom. Ik kwam toen voor de keuze: ga ik verder met Resource Studio (portfolio sites in opdracht) of er een product van maken. Ik wilde een professionele tool maken waarmee je zelf kunt bepalen wat je laat zien aan de markt. Dat werd een soort anti-Flickr en brachten we onder de naam Slidez. Concurrent Slide.com uit de VS wilde toen dat we onze naam veranderden. We vonden de naam al niet zo goed, dus toen hebben we dat als aanleiding gebruikt om een andere naam te kiezen. Daar zijn we tot op de dag van vandaag blij mee.

Waarom ben je dit begonnen?

Het was eigenlijk altijd al een beetje een droom om een eigen product te ontwikkelen, dat mensen dat product willen en dat je daar dan geld mee kunt verdienen. De onafhankelijkheid die daarbij komt vind ik interessant. Je maakt iets en daar zoek je klanten voor, ipv andersom. In opdrachtwerk moet je bijna altijd concessies doen, je bent dienstbaar. Eigenlijk heb ik tot en met mijn 20e nooit overwogen om te ondernemen. Dat zat ook niet in mijn omgeving en ook op school werd daar geen aandacht aan besteed. Het is misschien ook wel een beetje des HBO’s om opgeleid te worden voor grote bedrijven en niet om te ondernemen. Ik vond niks in een baan terug wat ik wilde. Daarom zijn we toen met 3 broers een ontwerpbureau begonnen.

Waarin zijn jullie uniek?

Wij streven naar geraffineerde eenvoud in het product. Het gaat om de presentatie van het beeld van de fotograaf, niet van de tool. Cleanheid is essentieel. En met de nieuwe tool die we nu ontwikkelen kun je als niet-designer wel je eigen portfolio vormgeven. In het product hebben altijd 2 facetten centraal gestaan. De webbuilder en het portfolio of de beelddatabank. Dus het presenteren en bewaren van beeld. Straks kun je er diverse tools zoals een webshop aan koppelen. Sommigen vinden het eng om online te verkopen. Maar als je ze een eenvoudige tool geeft, wordt dat laagdrempeliger. Met die nieuwe webbuilder krijg je echt een nieuwe tool en dat wordt de kern. Daar zijn we al 2 jaar mee bezig.

Wie zijn je klanten? Welke kansen zie je in de markt?

Fotografen zijn onze belangrijkste doelgroep (ca. 55% van de gebruikers). De rest is van alles: designers, architecten, kunstenaars. We profileren ons het meest met professionele fotografen. We willen het premium deel van de markt. Omdat we dat zelf eigenlijk het leukst vinden. Mensen die er niet professioneel mee bezig zijn willen er het minst aan besteden en vragen wel de meeste aandacht.

Voor ons ligt er nog groei bij designers. Ook webdesigners die portfolio sites maken en de tool kunnen gebruiken voor hun klanten. En ook binnen fotografie is nog veel groei mogelijk.

Werken jullie veel samen?

We werken veel samen met freelancers, met name mobile en back-end developers. Wat niet tot de kern behoort van ons product, besteden we uit. De user interface tot en met de achterkant behoren tot de kern en doen we in huis. In totaal werken we met zo’n 10 mensen intern en zo’n 10 extern.

Hoe doen jullie je sales?

In het begin kregen we veel aandacht op web 2.0 blogs. Verder zijn we een fotocompetitie gestart die erg aansloeg. Het unieke was dat we om fotoverhalen vroegen – en niet zoals bij andere fotocompetities 1 foto.

Verder zorgen we dat we veel met blogs samen optrekken. Zij schrijven bijvoorbeeld reviews en wij bieden korting aan voor de blog-bezoeker.

Er is 1 persoon dedicated en fulltime met sales bezig. Maar het is eigenlijk meer PR dan sales. We richten ons heel erg op relatiebeheer. In het begin ga je heel zoeken naar hoe je het gaat verkopen. Dan ga je al die boeken lezen. Je zoekt het ultieme, iets magisch. Maar in de basis is het heel simpel: je moet zorgen dat je mensen kent, vrienden maakt, interessante relaties legt. Je moet die mensen om je heen verzamelen die jou en je product interessant vinden. Het allerbelangrijkste is dat je een goed product hebt en dat je goed zorgt voor de mensen die je hebt. Die vertellen dan door dat viewbook fijn is. Dat is de basis.

We hebben vorig jaar besloten dat we niet meer adverteren. Omdat het niet past bij ons. Je vindt ons interessant of niet. Take it or leave it.

Als je traffic krijgt, betekent dit nog niet dat mensen ook gaan kopen. Hoe zorg je voor die conversie?

We hebben verschillende methoden getest. We werkten eerst met verschillende betaalschema’s. Dat begon met een gratis, basic account. Maar we merkten dat mensen niet bereid waren om te upgraden (dit was het zgn. Freemium model). Toen we de gratis optie weg lieten, zorgde dat voor minder volume, maar wel voor meer betalende klanten.

Een maand gratis proefperiode hebben we er wel in gelaten. Dat werkt nl. wel heel goed.

Wat is het verdienmodel?

Het enige verdienmodel is die van subscriptions; gebruikers betalen een maandelijkse/jaarlijkse fee. Het fijne daaraan is dat die gewoon doorlopen en in ons geval een stabiele, voorspelbare groeilijn laten zien. De financiering komt uit deze lopende subscriptions.

Werk je met een business plan?

We hebben vanaf de oprichting met een ondernemingsplan gewerkt. Dat was toen vooral nodig omdat we financiers zochten en banken willen altijd een ondernemingsplan zien.

De laatste jaren gaat het veel meer over een productvisie en wat we zelf leuk en interessant vinden en wat daar uit voortkomt. Dus niet een volledig ondernemingsplan. En we prognotiseren wel groei maar niet ten koste van alles. We gaan straks wel weer meer met groeitargets werken. Extra inspanningen doen om users te behouden.

Wat zou je andere jonge starters nog mee willen geven, heb je nog tips?

Het is enorm belangrijk dat je focust. En zolang je nog kunt groeien binnen je niche, moet je daar lekker blijven. Verbreding zorgt voor veel meer aandacht. Dat kost tijd, mensen en middelen en kan ervoor zorgen dat je teveel afgeleid wordt van je niche.

Als je echt iets goeds wilt maken heb je goede mensen nodig. Vooral mensen op het snijvlak van programmeren en product design. Je ambities zijn vaak veel groter dan dat je op korte termijn kunt waarmaken omdat je goede mensen moet vinden, processen optimaliseren. Dat dwingt dus ook die focus af. Het vinden van goede mensen is misschien wel het meest lastige van ondernemen.

Als je een product idee hebt, moet je het gewoon proberen met de middelen die je hebt. En kun je niet programmeren dan moet je het gewoon leren. Of een partner zoeken. Maar niet meteen teveel mensen erbij halen, dan maak je het te groot. En als je mensen enthousiast kunt maken, dan kun je die financiering ook wel lospeuteren.

Wil je verder nog iets kwijt? Heb je bijvoorbeeld nog jonge, enthousiaste en ambitieuze mensen nodig?

We zoeken nog getalenteerde mensen. Vooral voor het ontwerpen en implementeren van user interfaces. Dus ben je daarin geinteresseerd, neem dan contact op met Rien Swagerman, www.viewbook.com

Fotografie: Anouk Griffioen

Comments, vragen

Leave a Reply