Interview met HotelRebel

Interview met HotelRebel

HotelRebel is een audiovisueel productiehuis gevestigd in Rotterdam en wordt gerund door Annemieke de Vries en Sandra de Boer. Het bureau is aan het begin van de crisis opgericht en is toch groeiend. Hoe ze dit doen, probeert Beards & Suits in dit gesprek te achterhalen.

B&S: Toen jullie startten in 2008, wat vonden jullie toen lastig? Waar liep je tegenaan?

In het begin gaan zaken altijd anders dan je denkt of verwacht. Uit onverwachte hoeken kwamen de opdrachten binnen, sommige kosten vallen mee en andere kosten weer tegen. Je leert in hele korte tijd dat je altijd met een open vizier naar projecten of mensen moet kijken.

Als we achteraf terugkijken is het fascinerend om te zien, dat je zelf blinde vlekken hebt.

Bijvoorbeeld hoe presenteer je jezelf, hoe vertel je in 1 zin wat je anders maakt dan anderen. Uit enthousiasme vertel je wellicht juist de zaken die niet van belang zijn voor een opdrachtgever, maar als je jezelf als bedrijf leert kennen dan wordt die boodschap iedere keer weer meer helder.

Vraag aan de mensen om je heen om je te helpen met die boodschap, des te sneller kom je tot de kern van je eigen kwaliteiten, en dus je zakelijke karakter.

Na een jaar of 2-3 en talloze opdrachten verder kom je er ook achter welke klanten en projecten goed bij je passen en welke minder. Acquisitie is ook niet onze grootste hobby, maar wel noodzakelijk en dus mikken we nu meer op de bureaus en projecten die we ook leuk vinden. Ook daar word je scherper in. Niet afwachten, maar weet wie je leuk vindt in de markt. Wie zijn ze en wat doen ze, volg ze via social media…. en dan gewoon benaderen.

De projecten lopen uiteen tussen heel commercieel en totaal niet. Sommige projecten zijn wellicht financieel niet interessant maar het doel juist heel relevant. Dan hoeven wij niet lang na te denken om JA te zeggen. Zoals bij een documentaire voor Jeugdzorg of een animatie voor Centrum Seksueel Geweld. Een beetje balans tussen commercieel en niet commercieel houdt het ook gezond tussen de oren….. En interessant voor je portfolio.

Over financiën gesproken; we durven nu ook meer op de man af te vragen naar budgetten. In het begin ga je als een dolle raket aan de slag, uit een soort van naïef enthousiasme. Volop aan de slag met een offerte, mensen vragen, ideeën uitwerken. Na de presentatie van ons plan bleek er dan een onrealistisch budget te zijn. Klant niet blij, en wij niet blij. We zeggen niet dat we dat ‘nooit ‘meer doen, maar stukken minder.

Je merkt dat je zelf trouwens sowieso verandert. Zo’n verandering heeft bij ons in 2011 een leuke wending genomen. Samen keken we terug op de eerste 2,5 jaar en kwamen tot de conclusie dat we bijvoorbeeld ook wel eens iets met film wilden doen of bijvoorbeeld een buitenlandse fotografie opdracht. Deze wens spraken we vaker hardop uit en kwam toen ook vrij snel op ons af. Hadden we al gezegd dat we nu graag een korte serie willen maken?

“Als je het naar je zin hebt, dan staat je geest ook open voor nieuwe dingen.”

Fotografie: Anouk Griffioen

B&S: op welke klanten richten jullie je met name? Voor welke marktsegmenten werken jullie?

Bij ons is de verdeling ongeveer 30% reclamebureaus, 20% bedrijven direct/corporates en inmiddels ook 30 % freelancer art directors of fotografen. De laatste 20% blijft nog steeds uit een hoek komen die je niet van te voren had verwacht of kan voorspellen… Dat blijft. Beter maar.

B&S: wat maakt jullie succesvol?

We hebben beiden eerst bij reclamebureau(s) gewerkt en dat werkt wel heel makkelijk omdat we weten hoe projecten kunnen verlopen of waar een klant behoefte aan heeft.

Reclamebureaus zijn her en der kleiner geworden en willen lean en mean blijven. Geen zware RTV producer meer in huis, minder mensen op account en wij nemen die taken iets meer over. Samenwerken met het bureau wordt dan belangrijker in plaats van puur uitvoeren voor het bureau. Voor onze crew is het ook interessanter want we zitten sneller aan tafel met de opdrachtgever.

Iedereen kan mooie filmpjes maken zeggen we soms, maar hoe je dat doet…de weg er naar toe is net zo belangrijk.

Je moet doen wat je belooft. Je afspraken nakomen. Dat verwachten we ook van de mensen waar wij mee werken. De soepelheid van een project is ook een reden waarom een klant je nog een keer vraagt. Wij ontzorgen. We denken al mee in het script, hoe kunnen we het slim produceren, wat gebeurt er daarna met het filmpje etcetera.

We zijn eigenlijk het hotel voor de rebel. En dat moet soms ook. Je werkt heel intensief in een korte periode met elkaar dus dan moet het ook wel echt leuk zijn. Daar zoeken we de crew ook op uit. En als je het naar je zin hebt, staat je geest ook open om nieuwe dingen te zien.

Kwaliteit leveren is een must. Maar dat is niet onderscheidend. Wat we neerzetten moet goed zijn, en zien dat meer als een noodzakelijke voorwaarde. Onderscheidend is de wijze waarop we produceren. Pro-actief en kritisch waar nodig. Blijven kijken of het beter kan, duidelijker. Niet klakkeloos aannemen wat de klant vraagt. Het kost soms meer energie en/of tijd maar het resultaat wordt er beter van. En het humeur ook.

B&S: maken jullie gebruik van een business plan?

Toen we begonnen, hebben we dat zeker geschreven. Dat heeft ons bewust gemaakt, inzicht gegeven in wat alles kost, hoelang het duurt om een investering terug te verdienen of wanneer ben je rendabel?

Later kijk je terug en concludeer je dat het toch anders is gegaan dan je van tevoren had gedacht. Maar als je van te voren geen inzicht hebt in je cijfers, dan weet je eigenlijk niet waar er later aan gesleuteld moet worden of wat anders kan of moet.

Prognoses maken is heel anders geworden. Vroeger bij het reclamebureau moest je prognoses maken en daar zat je eigenlijk nauwelijks naast. Je wist wat je klanten gingen besteden dat jaar. Maar nu heeft dat helemaal geen zin meer, de markt is anders, meer onvoorspelbaar geworden.

B&S: en weten jullie waar je over 5-10 jaar wilt staan?

Dat blijven we lastig vinden, in de toekomst kijken. We denken meer in wensenlijstjes; willen graag weer een buitenlandse fotografieopdracht doen, nog een filmproductie, een korte serie, complexere animaties. Meer voet aan de grond krijgen in Duitsland wellicht.

Misschien doen we over 10 jaar wel heel wat anders!

Fotografie: Anouk Griffioen

Comments, vragen

Leave a Reply